Reflektioner av denna bloggs skapare.
När CDn introducerades i mitten/slutet på 80-talet så var vinylmarknaden i en mognadsfas. I Göteborg var priset lägre än någon annanstans. En LP-skiva kostade knappt 70 kr. Flera faktorer måste ha samverkat för att CD-skivans snabba etablering, elektroniken sjönk i pris och bekvämare hantering. CDn hade fjärrkontroll redan från början. En del misstag måste ändå ha begåtts.
CDn lanserades som bättre ljudmässigt, mindre knaster och hållbarare. Bekvämare hantering, lättare att parkera i vardagsrummet etc.
Detta motiverade en prishöjning och priset blev 30-100 procent dyrare. Ganska omgående gick det att slå hål på flera av dessa argument.
Ljudet var sällan bättre, knastret var oftast avlägsnat. Hållbarheten var sämre, reporna kom ganska snabbt med omild behandling. Vilket visade sig när skivorna hakade upp sig på känsliga CD apparater. Askarna är ömtåliga och svåra att hålla snygga, dock gick det att byta askar.
I CDns begynnelse var ljudet i vissa fall gräsligt, mp3 pressningar såldes till medelpris. Även fullprisskivor var i början inte tillräckligt bra ljudmässigt. En ny teknik hade lanserats innan den var färdigutvecklad. Efterhand kom flera utgåvor av samma skiva, så i olyckliga fall kunde man köpa om samma skiva 3-4 gånger ifall man var noga med ljudet. Informationen i skivorna var till en början knapphändig men blev bättre med tiden.
Jämförelsen till vinylskivan har alltid funnits och de initierade underkände CDn till viss del. Snobberi tyckte andra, hanterbarheten var minst lika viktig. Ny teknik gör också en ny produkt intressant.
Vinylskivan dominerade under 30-40 år, först i singelformat, därefter i LP format. CD-skivans blomstringsperiod blev något kortare, kanske 20- 25 år.
Parallellt med detta och med datorernas utveckling så var det relativt enkelt att förvärva tekniken själv. Musiken var lagringsbar via datorer i flera former. Ladda ner musik via nätet kunde snart alla göra.
Bränna egna CD och fildela blev en övergångsperiod som ansågs hota musikbranschen.
Större hårddiskar, snabbare internet, fildelningsprogram gratis på internet blev en utmaning för den kommersiella musikbranschen. Artister tappar också intäkter.
Utvecklingen går vidare och skivbolagen försöker hitta motmedel.
Vissa misstag har bidragit till att skivköpandet har stagnerat och minskat. Girighet i varje led av produktionskedjan. Skivbolag vill ha en del, CD tillverkaren en del, distributionsbolag och grossister sin del, till sist detaljisten som fick minst av det totala, i procent.
Priserna hålls uppe av att respektive aktör vill behålla sin andel. En kedja som påskyndade sin egen undergång. Mellanleden tog för mycket, artisten och skivhandlaren förlorade mest. Artisten hittar nya vägar, att producera, trycka, och även sälja på egen hand. Skivbolagen vågar bara satsa på mainstream, mindre artister tar själva kontrollen över att producera och distribuera sin musik.
Många genrer inom musiken får för lite push, media hjälper knappast till och skivbolagen decimeras också av detta.
Räddningen är internet i alla former, egna radiokanaler, streamingtjänster, sociala medier. Det blir viktigare för många att bli bra på Facebook, Twitter, Snapshot och Instagram.
Det tråkiga utfallet är att skivbutiker i storstäderna finns inte längre, det är säkert liknande i andra städer också. Endast någon överlever, Bengans och secondhandbörsarna.
Varuhusen har inga skivavdelningar längre, köpcentra har knappast heller skivor. Hur kunde det gå så här, har hela näringskedjan kollapsat?
2010 och framåt är detta helt tydligt, någon slags rekyl tillbaka borde dyka upp.
Problem med för liten omsättning, små marginaler, höga lokalhyror gör att fysiska butiker utarmas och försvinner.
Teknikutvecklingen gör livscyklerna kortare, produkter och medier utvecklas ständigt.
Hifi industrin har säkert också känt av skivdöden.
Även mobiltelefoner och andra applikationer kommer bli ersatta av nya tekniker och medier. Det är bara så svårt att gissa helt rätt hur framtiden ser ut.
Idag ser vi att marknaden för skivor har krympt. Få aktörer i hela landet finns kvar.
Secondhandbörsarna tar över en del av den kakan. De säljer byter och köper det som finns runt om i Sverige (läs även Europa). Dock är satsningen nästan uteslutande på vinylskivor. Nya vinylskivor pressas igen, kanske inte i samma volymer men de kostas på och säljs idag till ett dubblerat pris. CD skivan säljs billigare då begagnat, kan hittas för under tian på loppmarknader.
Björn Boman
Ett exempel ur verkligheten:
Nu går Skivlagret i konkurs - Sveriges största skivhandelskedja. Huvudkontoret och elva butiker i landet stängs, bland annat den i Knalleland.
På Skivlagret i Knallerian i Borås är det en mörk dag. Den digitala musikens mördande konkurrens har en gång för alla slagit undan benen för butiken och hela kedjan den ingår i. 11 butiker går nu i konkurs och totalt 44 anställda får gå.
– Jag tillsammans med mina två anställda tjejer är rent ut sagt ledsna. Vi har gett allt, och med de små medel och den motvind som vi har har vi vart extremt duktiga. Någonstans är jag stolt, säger Mats Engman - butiksansvarig på Skivlagret i Borås.
"Känner bara tomhet"
CD-skivan har blivit alltmer svårsåld sedan början av 2000-talet, och med gratismusik och billigare alternativ på nätet blir det svårare för skivbutiker att gå runt ekonomiskt.
Skivleverantörernas priser är allt för dyra för butikerna vilket får kunderna att välja bort den fysiska CD-skivan.
Musik får inte kosta längre
Enligt Skivlagrets vd Istvan Beres är den omedelbara orsaken till kedjans konkurs att levernatörerna inte velat anpassa priserna, men egentligen handlar det om konkurrensen från gratis- eller billiga digitala medier.
– Folk köper numer mycket färre CD-skivor. En ny CD-skiva för 150 till 200 spänn anser konsumenterna vara för dyr, säger han.
Men tror du inte det hjälper att sänka priset på CD-skivor?
– Skulle en CD-skiva kosta 99 spänn och äldre skivor kosta allt från 29 upp till 99 spänn så är jag övertygad om att det funnits en marknad ett tag till.
Men det digitala tar obönhörligen över. Först olaglig nedladdning och nätförsäljning och sedan olika gratisalternativ och småningom även Spotify har blivit övermäktiga.
Den långsamma skivdöden
Problemen började på allvar 2005 med sjunkande skivförsäljning, säger Istvan Beres. Även om han började sälja film och TV-spel så kommer även de att gå samma öde till mötes som skivorna och konkurreras ut av det digitala.
Ändå tror han att det blir några skivhandlare kvar.
– Vi har ju givetvis Bengans i Göteborg som är duktiga och brinner för det här och i Malmö finns Folk och rock vidare. Men ska man leva endast på det här och betala löner till sina anställda så tror jag att det blir jättetufft.
Han tar exempelvis Roxettes senaste skiva. Den säljs för under hundralappen i Storbritannien och USA, medan han till att börja med får betala leverantören 120 kronor och sedan lägga till kostnader för löner, hyra och till en liten marginal.
Istvan Beres tror att CD-försäljningen främst kommer att hamna på bensinstationer och Ica Maxi som säljer skivor bland mycket annat och inte behöver överleva på dem.
Han inser förstås att mycket hänt sedan han var grabb och lyssnade på sin Walkman.
– Den var fyra gånger större än en IPhone och spelade 15 låtar medan en smart telefon kan man ha uppemot 80 000 låtar. Utvecklingen går givetvis åt det digitala hållet och dagens ungdomar växer upp med det och de kommer självklart välja det - det är så det är, suckar Istvan Beres.
Ninos Chamoun
© Copyright. All Rights Reserved.